داروی رایج دیابت می تواند خطر سقط جنین در اواخر بارداری و تولد نارس را در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک به نصف کاهش دهد

25 ژوئن 2019- متفورمین می تواند خطر سقط جنین دیرهنگام و زایمان زودرس را برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) به نصف کاهش دهد.سندرم تخمدان پلی کیستیک در 10 تا 15 درصد از زنان رخ می دهد. علائم این سندرم عبارتند از دوره های نامنظم قاعدگی، افزایش سطح هورمون های جنسی و کیستهای کوچک تخمدان. علاوه بر این، بسیاری از زنان مبتلا به PCOS دچار اضافه وزن می شوند. در زنان مبتلا به PCOS همچنین میزان بروز اختلال در باروری، سقط جنین، دیابت حاملگی، زایمان زودرس و پره اکلامپسی(مسمومیت حاملگی) بالاتر است.

پروفسور Eszter Vankyاز گروه تحقیقاتی "سلامت زنان– سندرم تخمدان پلی کیستیک" در دپارتمان پزشکی بالینی و مولکولی در دانشگاه علوم و فناوری نروژی(NTNU) گفت: درمان زنان باردار مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، با متفورمین از پایان سه ماهه ی اول ممكن است خطر سقط جنین در اواخر بارداری و زایمان زودرس را کاهش دهد.

نتایج این تحقیقات که نزدیک به دو دهه بطول انجامید، در مجله  Lancet Diabetes & Endocrinology، منتشر گردید. با این حال، گروه تحقیقاتی از عدم کاهش نرخ دیابت حاملگی در میان زنان مبتلا به PCOS شگفت زده شدند. در این تحقیقات، از سال 2000 تا 2017، پژوهشگران سه مطالعه ی کنترل شده بر روی تقریبا 800 خانم باردار مبتلا به PCOS انجام دادند. این مطالعات در 15 بیمارستان در نروژ، 4 بیمارستان در سوئد و یک بیمارستان در ایسلند انجام شد. به نیمی از زنان داروی متفورمین (2000 میلی گرم در روز) از سه ماهه اول تا هنگام زایمان و به بقیه ی زنان دارونما در طی مدت مشابه داده شد.

محققان همچنین علاوه بر کاهش خطر سقط جنین در اواخر بارداری و زایمان زودرس، متوجه شدند که زنان تحت درمان با متفورمین در دوران بارداری اضافه وزن کمتری می یابند.

سطح بالای هورمون جنسی مردانه با چندین نشانه از PCOS همراه است. علل این بیماری هنوز ناشناخته باقیمانده است، اما ممکن است مرتبط با شیوه زندگی، ارث و زندگی جنینی در داخل رحم باشد.

محققان دریافتند درمان با متفورمین هیچ تأثیری بر پره اکلامپسی ، فشار خون بالای ناشی از بارداری یا میزان مراقبت های ویژه ی مورد نیاز برای نوزادان متولد شده از زنان مبتلا به PCOS ندارد.

هیچ تاثیری بر دیابت ندارد

پرفسور Vanky یادآوری نمود که شاید مهمترین نکته این بود که متفورمین بر میزان بروز یا شدت دیابت حاملگی تأثیری نداشت. متفورمین یک داروی شناخته شده در درمان دیابت نوع 2 است و در برخی از کشورها به عنوان اولین خط درمانی، معادل با انسولین برای کنترل دیابت حاملگی تجویز می شود.

این سه مطالعه که بر اساس آنها نتیجه گیری انجام گردید، بر اساس اصول صحیح بالینی انجام شده اند و بر پیگیری و درمان زنان باردار مبتلا به PCOS و نیز احتمالا سایر زنان باردار تاثیر می گذارند.

بخش دیگری از این مطالعه مربوط به نظارت دراز مدت بر کودکان متولد شده از مادران مبتلا بهPCOS  در گروه متفورمین، و گروه کنترل(دارونما) می باشد.

منبع:

TheLancet Diabetes & Endocrinology. doi.org/10.1016/S2213-8587(19)30002-6.

https://www.news-medical.net/news/20190624/Diabetes-drug-can-halve-the-risk-of-late-miscarriage-preterm-births-for-women-with-PCOS.aspx